VELKOMMEN TIL AMLOU | EST. 2014 | DENMARK - MOROCCO

Ved du hvordan dine tekstiler produceres i 2020?

I takt med at flere og flere virksomheder promoverer sig selv med flotte CSR-profiler og Code of Conduct, er det de færreste, som reelt lever op til det postulerede ansvar.

En ny rapport fra en britisk NGO, Labour Behind the Label, fra 2019 afslører, at tøjfabrikanter ikke kan garantere, at en eneste af de arbejdere, der syr deres tøj, får hvad der svarer til en leveløn. Det vil sige en løn, som kan dække de basale behov for den enkelte arbejder og deres familier. Derudover kan de heller ikke sikre deres arbejderes sikkerhed på fabrikker i Asien, og ej heller deres ret til at forsamles og forhandle kollektivt.

Til trods for mere fokus på CSR-indsatser går udviklingen i den gale retning, understreger en ekspert, Garret Brown, da tøjindustrien er designet til hele tiden at tjene flere penge. Koste hvad det vil.

Kender I den slip, der sidder inde i tøjet, som de fleste klipper af, da den generer huden? På den er det angivet, hvordan du skal behandle dine tekstiler, men der står næppe noget om produktionens klimamæssige påvirkning eller under hvilke arbejdsforhold, produktet er fremstillet. De informationer er nærmest umulige at opspore, da det for nogen producenter er en fordel at bevare tekstilindustrien som en uoplyst jungle at navigere i.

“Formålet for tøjvirksomhederne med CSR er ikke at beskytte arbejderne. Formålet er at beskytte firmaernes ry og rygte over for forbrugerne og deres image”, udtaler Garret Brown kvalitetsinspektør for arbejdssikkerhed.

Labour Behind the Label bekræfter denne tese, da de under udarbejdelse af rapporten “Tailored Wages – The State of pay in the global garment industry”, adspurgte 32 tøjfirmaer, hvad de gør for at sikre, at arbejderne får udbetalt en leveløn. Svaret var, at 31 af virksomhederne ikke kan dokumentere, at en eneste af deres ansatte på leverandørfabrikkerne får en leveløn. Blandt de virksomheder var bla. Adidas, H&M, Inditex (Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka), Nike og PVH (Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Michael Kors). Den eneste virksomhed, der kunne føre delvist bevis var Gucci, men beviset omfattede kun den del af produktionen, som foregår i Italien. Kilde:

http://labourbehindthelabel.net/wp-content/uploads/2019/06/TailoredWagesUK-FP-updated.pdf

Det lader til, at tøjmærkerne udelukkende går op i at optimere deres indtjening på bekostning af alle andre i varekæden, lige fra arbejdere til fabriksejere og i sidste ende forbrugerne. Labour Behind the Labels slår fast, at fattigdommen i tøjindustrien ikke er ved at forsvinde, den forværres. Selvom flere virksomheder profilerer sig på en stærk og ansvarlig CSR, så er det tydeligt, at forholdene på fabrikkerne i Asien ikke lever op til vedtægterne, da arbejderne, der syr tøjet, bliver presset hårdere og hårdere til at levere hurtigere og hurtigere. De arbejder over, og de bliver underbetalt.

I Amlou har vi valgt at vedkende os vores ansvar og det aftryk vi sætter som producenter, og derfor har vi gennemgået en omfattende undersøgelse og ladet os måle på den impact vi har på verden. Vi er derved blevet certificeret B CORP, hvilket viser, at vi påtager os ansvar i flere henseender på både det klimamæssige plan, i forhold til lokalsamfund og medarbejdere. En B CORP kæmper ikke om at være den bedste i verden, men den bedste for verden.

Kig efter B CORP virksomheder, når du handler, hvis du går ind for bæredygtighed, miljø, ansvarlig produktion og ordnede arbejds- og lønforhold. 

Kommenter gerne (alle felter skal udfyldes)

Kommentarer vil blive gennemgået, før de bliver synlige