VELKOMMEN TIL AMLOU | EST. 2014 | DENMARK - MOROCCO | GRATIS FRAGT VED KØB FOR OVER 490 DKK I HELE EU

Greenwashing er hurtigt spirende, men ellers er der ikke noget grønt og miljørigtigt over det begreb…

Europakommissionen og de nationale forbrugermyndigheder udfører hvert år en screening af online virksomheder, for at identificere om der er overtrædelser af EU's forbrugerlovgivning på onlinemarkeder og i år var der for første gang fokus på greenwashing, som er en form for praksis, hvor virksomheder vildleder forbrugerne til at tro, at virksomheden er mere miljøbevidst og bæredygtig, end den har dokumentation for.

I hovedtræk var resultaterne fra screeningen meget lidt positive, for de nationale forbrugerbeskyttelsesmyndigheder havde grund til at tro, at påstandene i 42% var overdrevne, falske eller vildledende og potentielt kunne betegnes som urimelig handelspraksis i henhold til EU-reglerne.

Det er ikke særlig overraskende, for bæredygtig er efterhånden blevet et dekorativt og intetsigende buzz word, som enhver virksomhed pynter sig med. Faktisk så mange, at de erhvervsdrivende i mere end halvdelen af ​​tilfældene ikke leverede tilstrækkelige oplysninger til, at forbrugerne kunne bedømme påstandens nøjagtighed.

EU Kommissionen tager flere initiativer i brug, blandt andet screening af websites med fokus på greenwashing, for at give forbrugerne mulighed for at træffe flere bæredygtige valg. Og det er ifølge forbrugerne et vigtigt emne, da 78% af forbrugerne, ifølge en nylig undersøgelse af forbrugermarkedsovervågningen, fandt miljøpåvirkning meget vigtig eller ret vigtig, når de foretager deres valg. Det er en betydelig og meget positiv procentdel, at forbrugerne i stigende grad søger at købe miljøvenlige produkter, men også helt ambivalent, at det vanskeliggøres igennem greenwashing.

Så bare fordi en virksomhed hæver, at de er bæredygtige og gør noget godt for miljøet, så er det ikke nødvendigvis sikkert, for i takt med, at forbrugerne træffer mere oplyste og bæredygtige valg, så stiger greenwashing også. Nu er det derfor endnu mere vigtigt at kunne skille sig ud som ansvarlig og miljøbevidst virksomhed, og du kan undgå at falde i greenwashing fælden, ved at gå efter de certificerede virksomheder og produkter.

Læs mere om screeningen

Kommenter gerne (alle felter skal udfyldes)

Kommentarer vil blive gennemgået, før de bliver synlige