GLAOUA 206 x 104 cm

GLAOUA 206 x 104 cm Ait Wawzgit tæpper

Køb ægte Glaoua tæppe fra Marokko. Kanten symboliserer fertilitet og hylder et nyfødt barn. Trekanterne symboliserer det kvindelige og mandlige køn -vand og ild
DKK 4.499,00
Antal Læg i kurv
Lagerstatus: På lager (2 - 5 dages levering)
Varenr: 2347005
Beskrivelse

Kanten på tæppet symboliserer fertilitet og hylder et nyfødt barn. Trekanterne symboliserer det kvindelige og mandlige køn og repræsenterer vand og ild. Det er et symbol for styrke, og der trækkes paralleller til trekanterne, der balancerer på spidsen, da de også er symboler for tyren og vædderen. Tyren står for kreativ og åndelig styrke, og vædderen for generøsitet og virilitet. Egenskaber som knytteren antageligvis ønsker for det nyfødte barn, der relateres til i båndet omkring tæppet. De sammensatte tern er et symbol for fuglen, som repræsenterer en række ting. Fuglen sammenstilles med de himmelske og højere magter, og derfor menes det, at fuglen bærer baraka med sig og overdrysser de hellige energier over dem, som er i spirituel harmoni med gud og naturen. Fuglen er en hyldest til årstiderne, der skifter, og den repræsenterer derfor også håb for nye tider og håb om regntiden nærmer sig. Fuglen er forbundet med lykke, kærlighed og glæde, og den er samtidig et symbol for visdom og langt liv. Det kunne tænkes, at knytteren også her indfletter sine fremtidsønsker for det nyfødte barn, da fødsler er forbundet med mystik og kraft. I det brede bånd i tæppet er der knyttet store trekanterne. Trekanterne har som bekendt mange betydninger og nogle er nævnt ovenfor. Trekanterne her refererer til familiens enhed og samtidig visheden om, at når liv opstår, så forgår det også et andet sted. Der er en grundtanke om kosmos og livets gang, og trekanterne refererer derfor også til arternes forplantningsdygtighed. Inden i de sorte trekanter befinder der sig et lille symbol med en kraftfuld betydning. Tegnet bruges til at afskrække og afværge det onde, og det siges, at det holder ejeren af tæppet beskyttet mod udefrakommende farefuldheder.  Zigzag mønstret kan symbolisere flere ting. På dette tæppe kan illustrationen være et segl, som er kendt i mange kulturer, bl.a. i Egypten. Siden bronzealderen er seglet blevet brugt som udsmykning, eller som et magisk tegn. Den geometriske figur kaldes også for Kong Salomons segl, og den består af to sammenflettede ligesidede trekanter, den ene med spidsen opad; klingen og den anden med spidsen nedad; kalken. Salomons segl er dermed et heksagram, hvor den sekskantede stjerne er et guddommeligt symbol for den kvindelige og mandlige halvdel forenet til én. Sagnet siger, at seglet var påført den magiske ring, som gav Kong Salomon specielle kræfter og magt over dæmoner. Mønstret kan også henvise til en pil, som er et symbol for den kosmiske orden, potens og forplantningsevne. Tegnet refererer også til en vandlinje, som også er livgivende. De små trekanter med markører indeni er magiske symboler, hvor der søges personlig åndelig vækst igennem trancelignende tilstande. Magien har været tilstede siden de tidligste menneskelige kulturer og indgår i flere optegnelser, såsom de egyptiske pyramidetekster. Magien har fortsat en åndelig, religiøs og medicinsk rolle for flere. Tegnet bruges her som beskyttelse, da det siges, at der findes mennesker, som med deres blik kan forårsage ødelæggelse og ulykke. De kroglignende figurer har samme formål, nemlig at afværge ondskab, men det er samtidig et tegn for rigdom og ønsket herom. Figuren er et symbol for skorpionen, som udover førnævnte også repræsenterer lidenskab, magt og frihed. De store rombeformede figurer er vagtværn mod det onde, og de menes at have en sådan kraft og styrke, at de anvendes til at destruere ondskab. Tegnet er således et symbol for destruktion, men eftersom det udelukkende aktiveres i kontakten med ubudne, så anses tegnet som et stærkt positivt tegn, da det udadtil har aggressioner men indadtil kærlighed og beskyttertrang.  Amazigh bruger ofte dyr i deres tæpper, for at påkalde sig de egenskaber eller kræfter dyret besidder. Derfor kan dette tegn også sammenlignes med kamelen, da kamelens karaktertræk er hengivenhed for de nære og aggressivitet overfor påtrængende med dårlige intentioner. Tegnet bliver derfor også forbundet med en kvinde, da hendes moderinstinkt sætter samme proces i gang. Og her er vi tilbage ved begyndelsen, da tæppets første knude blev knyttet med fortællingen om det nyfødte barn og tæppet kan derfor tolkes som en amulet med ene gode ønsker for barnets fremtidige gøremål. 

  • Har du spørgsmål vedrørende dette produkt ? Skriv til os på: Info@amlou.dk - Husk varenummer.
Specifikationer

Oprindelse Ait Serwa

Type Glaoua

Produceret I hånden

Længde 206 cm

Bredde 104 cm

Materiale 100% Uld

Fra Marokko

Vægt 4.65 kg

Produktionstid Omkring 7-8 uger

Vare-ID 2347005

Spørgsmål Info@amlou.dk